Bólu nie wolno bagatelizować

• 01/22/2016
pajor-physiotheraPY

Podkreślmy to stanowczo: Z pewnością żadnego bólu nie wolno bagatelizować.  Jeśli coś nas boli, jeśli jest to ból, który daje się nam we znaki od dłuższego czasu, jeśli jest to ból, który się powtarza, albo obserwujemy, że się nasila, powinniśmy zgłosić się do specjalisty. Przy bólu  występujacym przy ruchu, ruchu kończyn pacjent zrobi najlepiej gdy  uda się do fizjoterapeuty.  On z pewnością sprawdzi, przy jakich ruchach odczuwa on ból. Fizjoterapeuta będzie także szukał odpowiedzi na pytanie, kiedy ten ból się nasila, a w jakich sytuacjach się zmniejsza.

Rehabilitant przeprowadzi z pacjentem bardzo dokładny wywiad na temat objawu bólowego, który niepokoi chorego, sprawdzi też między innymi jak unerwione są okolice miejsca, w którym występuje ból. Źródła większości dolegliwości bólowych często przypisuje się zwyrodnieniom kręgosłupa, co nie do końca jest prawdą. Wymaga to dokładnej weryfikacji. Jeśli fizjoterapeuta zauważy jakieś nieprawidłowości, które będą wymagały wykonania poszerzonego badania, skieruje on takiego pacjenta do lekarza na dokładniejszą diagnostykę.

Wpis zaczerpnięty z wywiadu jakiego mgr. Przemysław Pajor udzielił miesięcznikowi Sądeczanin. Wywiad dostępny w całości na stronie www.Sadeczanin.info

Tutaj zapis mojej prezentacji o roli fizjoterapii w leczeniu chronicznego bólu podczas 5. Seminarium „O zdrowiu Sądeczan na wiosnę”